Sanghoon Ahn
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Sanghoon Ahn majored in Western Painting at Jung-Ang University in 2002, received his Akademie brief in 2013, and studied under Meisterschuler in 2014 at Kunstakademie Münster.
The artist contemplates expanding the uncertainty of painting into various situations and spaces, going between representation and abstraction, coincidence and inevitability, stimulation and acceptance.
Ahn has participated in residency programs including Nanji Art Studio of Seoul Museum of Art(Seoul, 2022), CAN Foundation Residency(Seoul, 2021), MMCA Residency Goyang (Goyang, 2020), Gyeonggi Creation Center(Ansan, 2019), Incheon Art Platform(Incheon, 2017, 2018), and Kunsthof Dahrenstedt Residency (Sachsen-Anhalt, Germany, 2015).
He was awarded the Surim Art Award(2019), Public Art New Hero(2018), and Artist of the Year(Incheon Art Platform, 2017), and has received support from Sachsen-Anhalt(Germany, 2015).
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Exhibitions
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As the Sharp Narrative Fades, A Revealing Map Emerges (Part1)
명료한 서술을 지우니 또다른 지도가 드러났다. (Part 1) 28 Feb - 6 Apr 2024 -
Break Time
안상훈 민성홍 우민정 우태경 axlle 이호억 4 - 23 Nov 2023 -
wrinkles in repeated sentences
안상훈 26 Mar - 6 May 2022전시의 제목 , 작품 제작 시기를 가리키는 숫자 , 더불어 이 서문의 문장들은 결코 작품의 시작점이 아니었거니와 종착점이 될 수 없다 . 캔버스를 가로지르는 선 , 뭉개 뭉개 피어오르는 형상...Read more -
On special days, we need a story not to wait alone, to remain forgotten
안상훈 8 - 29 Oct 2020전시는 캔버스뿐만 아니라 나무판자나 , 갤러리조선의 건물 외벽 등 고전적인 의미에서는 회화를 성립시키기에 적절하지 않은 것으로 여겨질 수도 있는 연약하거나 한시적인 지지체 위에 그려진 그림을 포함한다 . < 특별한 날에는...Read more
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Painting Experiment
Ahn has tried murals on the walls of farm building in Kunsthof Dahrenstedt, Germany(Brushstroke 3[H, M, N]. This continues as an experiment of engaging painting and space, with the artist using multiple panels and walls, or using vinyls. He also includes narrow sides and the top of the fake wall as a material in <Sunrise Farm>, 2017.
Then he arrayed paintings on the vinyl and wrapped the entire exhibition hall in 《GOOD: PAINTING》, 2017,
<Art Project SUMM-ER (Islander)>, 2019, which used the area around the Gyeonggi Creative Center, and <The Face I've Loved All My Life>, 2023, which explored the use of the space beside the various ways of displaying.
The point is not the result of his work, but the process itself, which allows the viewer to see the events that occurred during the exposure and to imagine possible events. In the 《Everyday Project》, and <Open Window Atelier: From the moment you walk through the door until the moment you leave>, 2018, he filled the canvas everyday in an open window atelier that anyone can look into it while passing by. <Embrace the Uncertainty>, 2018, a retrospective of the artist's previous works through the act of 'painting' for six days at the site, and <opened the window and the wind blew> (Surim Art Center, 2019), uses murals, fake walls, and vinyl to show the process of creation and destruction simultaneously.
He experiments not only with the paintings themselves but also with the way they are presented. <Art Museum for You>, 2017, allows visitors to select the title of one work among the 125 paintings and give them five minutes to see.
《My shoes are a bit more colorful》, 2018, a translucent plastic film across the center of the room to alter the way of viewing, and 《Veni, Vidi, Vici》, 2018, which displays works on the side of a narrow passageway made of fake walls erected in the hall.
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external exhibition
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2023 Solo Exhibition <The Face I've Loved All My Life>, SAPY(Seoul Artists' Platform_New&Young), Seoul Foundation for Arts and Culture It shows various faces(images) and times that existed temporarily in the...
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안상훈 작가는 이번 전시에서 홍천의 생태와 홍천 일반을 포함한 세계의 이미지를 가지고 , 중첩되는 시간과 신체로부터 유래하는 회화를 선보인다 . 기존 완성되지 않고 보관하고 있던 회화 한 작업과 홍천강에서 뜬...
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모듈형 상자인 PACK 큐브 안에는 참여 작가가 제출한 물질 메타데이터를 진열되고 전시장 벽면에 투사되는 GSR 에는 참여 작가가 제출한 비물질 메타데이터가 실시간으로 조합되어 보여집니다 . 이번 전시는 PACK 큐브와 GSR...
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작가는 그리고 또 구성하는 과정 자체에 몰입함으로써 하나의 세계를 탄생시킨다 . 이 속에서 각각의 선분들은 자신의 자리를 유지하며 다른 것과 시간적으로 우연히 그러나 작가의 행위에 의해 의지적으로 마주치며 운동과 정주의...
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작가에게 이미지는 단순히 정지해있는 장면이 아니라 이질적인 개념들 사이를 자유롭게 오가면서 , 소멸하고 다시 또 생성하는 어떠한 주기를 가진 유기물과 같아 보인다 .
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안상훈은 의미와 형상의 어긋남을 좇는 그리기와 이미지에 집중한다 .
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회화로 이루어진 추상적 가벽이 전시공간과 전시상황에서 어떻게 작동하는지 실험한다 .
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수림문화재단에서 수거된 현수막과 회화가벽과 전시장 벽면에 회화의 시간성을 담은 확장의 가능성을 실험한다 .
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회화의 감각이 시각 , 청각 , 미각 , 촉각 , 후각등 다양한 감각 안에서 어떻게 작동하는지 시도한다 .
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“ 그가 마주하는 면은 사각형이 아니고 , 외곽선이 분명하지 않으며 회귀할 환영을 품고 있지 않다 . 비어 있는 공간을 채우며 공간 자체를 작품으로 변신시킴을 통해 안상훈은 물질성을 고발하며 ‘ 지금...
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더이상 사용하지 않거나 그 존재여부가 불명확했던 장소와 공간에서 회화의 역할에 대해 고민했다 . 회화를 다양한 공간으로 확장시키고 관람객들은 그 작업위치가 표기된 지도를 들고 잔디밭 , 지하계단 , 컨테이너 , 농구장...
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『올해의 입주작가전』은 레지던시 프로그램의 가장 중심이 되는 행사이자 입주 작가들의 창작 과정과 결과물을 선보이는 ' 오픈 스튜디오 & 결과보고 전시 ' 기간 동안 시민과 전문가의 투표를 통해 ' 다시 만나고...
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2018 년 4 월 21 일부터 5 월 12 일까지 작가는 폭이 1 미터도 되지않는 윈도우 전시공간을 열린 작업실로 삼고 , 22 일간 그 안의 공간에 그림을 채워나갔다 . 관람객들은...
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전시장 사면에 얇은 페인트 비닐을 설치하고 그 위에 회화 작업을 하면서 특정 재료와 방법론이 지닌 회화의 보편적 기준에 대한 인식을 실험하기도 하였다 . 작가는 현장에서 경험할 수 있는 환경과 그...
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독일 작센주에서 프로젝트 지원사업으로 Dahrenstedt 에서 레지던시를 진행하고 그 결과보고전을 크라이스 미술관에서 개인전형태로 발표했다 . 농장과 들판으로 둘러 쌓인 Dahrenstedt 에서의 경험과 시간을 녹색컬러 , 나무재료 , 종이드로잉 위주의 작품으로...
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Videos
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Wrinkles in repeated sentences 22.3.26-5.6
안상훈 February 21, 2019There haven’t been any records in a while, most likely because I didn’t want to unveil myself anywhere. Despite so, I revised the notes I...Read more -
On special days, we need a story not to wait alone, to remain forgotten 20.10.8-10.29
안상훈 January 20, 2024AHN Sanghoon majored in Painting at Jung-Ang University, received his Akademiebrief and was a Meisterschueler at Kunstakademie Muenster. The artist constantly raises meaningless questions what...Read more -
MY SHOES ARE A BIT MORE COLORFUL 18.7.7 - 7.17
안상훈 January 20, 2024 -
[협동작전] soloshow : paper
안상훈 January 20, 2024 -
sense of tomorrow
안상훈 January 28, 2024 -
soloshow : paper by sanghoon AHN
안상훈 February 15, 2024 -
Frieze Seoul 2024 C10
August 21, 2024 -
[exhibition view] 반복되는 문장으로 주름을 연습했다
안상훈 April 16, 2022두 개의 문 지하 1층에 선보이는 작업의 시간이기도 한 2015년, 독일의 오래된 농장에서 레지던시를 했다. 내 개인공간에는 침실과 작업실 사이에 70~80cm 폭의 공간을 품은 두...Read more
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Canvas Painting
Sanghoon Ahn constantly resists the interpretation of painting as having a specific meaning. To him, painting is not a representation of something, an inner abstraction, an exploration of the nature of painting, an image, the medium of painting, or anything related to discourse outside of painting. Therefore, the artist avoids contact with the outside world that the painting can relate to and erase it from the picture. Unlike recent paintings that strive to create a network of meanings, Ahn's paintings are erased, or left in a disabled state, of any trace of reproduction, reference, or appropriation. The titles generated by chance through Google searches, do not form any relationship with the images of the works and the traces of language in the works, which have not been erased, do not function in any sense.
"Artists do not merely interpret the world to know the world; they do more than interpret: they transfigure the world to see it differently and ultimately to take possession of it on their own terms—Art is the attempt not to capture experience and give it a form but ultimately to let form itself discover experience—better yet, to let form become experience." (Homo irrealis, Andre Aciman, 2021)
Ahn's effort to erase meaning and representation from the painting is an effort to see beyond that. Painting in its indeterminate state is, paradoxically, a form of possibility. Ahn naturally experiments with painting forms that evolve in multiple directions, one step at a time.
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Canvas works
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paper work